‘Steal Like an Artist’ – an Experiment

-Almost everything in this post is stolen.- The title. The painting. Even the wax crayons I painted with are kind of stolen.

A little while ago I bought a book called “Steal Like an Artist” by Austin Kleon. It is very small, so I can take it anywhere with me, and it is fun to read. What I really like about the book is that it really motivates you to be creative and do whatever it is you like doing. I feel like I can just take the book and open a random chapter or page, and after reading it I feel like I want to get started on the next project immediately.

So why stealing?

The author says that all art is stolen somehow. In the book he says that if you want to learn or get inspired, look at one artist you love and steal from him or her. And then look at someone else you like, or who they liked or learned from, and steal something there…and so on. So to make it short…stealing from lots of artists will make you learn, improve, combine things, and create new art.

I was sitting at my desk and I couldn’t think of what to draw or paint. So I thought, ‘Well, I will give this idea of ‘stealing’ a try’. I don’t like copying, but I thought ‘Sure, I will try and see what I can learn from it’.

Why did I steal some of Monet’s water lilies? I love his water lilies. I love the way he uses colour in his paintings and when I lived in France I saw some of his water lily paintings that are huge and amazing!

Moma_Reflection_of_Clouds_on_the_Water_Lily_Pond_Monet    Water Lilies Musee de l'Orangerie

Museum of Modern Art, New York                                    Musée de l’Orangerie, Paris

I also visited his garden in Giverny when the water lilies were blossoming. If you happen to visit Paris and you either love the Impressionists, or Monet, or you just want to go on a nice day trip and visit one of the most amazing gardens in the world, then take the train to Giverny!

Claude Monet’s water lilies 1898

water-lilies-1899.jpg!HalfHD

My stolen water lilies   (painted with wax-crayons stolen from my daughter)

APDSC DIGITAL CAMERA

Sorry that I stole from you, Claude, but what I learned is:

– He is just a genius at painting flowers. You can paint flowers and they can look really tacky, or you can paint them like Monet! (Well, I can’t, no one can, he is a genius.) Studying Monet’s flowers can help me paint better flowers.

– Staring at every single inch of a painting, admiring it and trying to figure out the use of colour can be fun! (If you are a bit crazy.)

-And actually, I haven’t really stolen, only copied, which is not enough: “Good artists copy, great artists steal.” -Pablo Picasso

But it’s a start…

RELATED ARTICLES:

http://artquoteoftheday.wordpress.com/2013/06/28/no-20-picasso-and-banksy/

2 comments

  1. Das Wechselspiel der geistigen Kräfte

    Das mit dem “Stehlen” ist in der Copy- Paste Gesellschaft ein Begriff, der etwas Charmantes impliziert, das er ursprünglich nicht hat und auch nicht haben wird. Und das Stehlen kollidiert natürlich erheblich mit dem Strafgesetz und dem Originalitätsbegriff. Banksy vollzieht in deinem Beispiel eine Übermalung des Picassonamens im Picassozitat, es hat etwas Erheiterndes, Erfrischendes, aber wirklich neu ist das nicht. Graffitikünstler taggen und retaggen, Arnuldf Rainer übermalt schon sein Leben lang – und Banksy: Retaggt und übermalt aber stiehlt er? Neu und origiginell ist hier:
    Das Wechselspiel der geistigen Kräfte.
    Kunstschaffender muss man sich im Klaren darüber sein, dass man sich nicht blind entwickelt wie ein Pilz. Man muss aber nicht stehlen. Man geht einen Teil des künstlerischen Wegens mit einem Vorlagemeister, um sich irgendwann in die Büsche zu schlagen und an dieser Stelle einen ganz anderen künstlerischen Ansatz zu verfolgen. ( Ich zum Beispiel verehre Emilie Preyer, Odd Nerdrum und Xenia Hausner) Gegen den Blickpunkt des veränderten Originalitätsbegriffs im Zuge der heutigen Zeit, nämlich, dass das Werk durch den Künstler selbstständig und eigenhändig ausgeführt worden sein muss, steht die Tradition der Maler vom Mittealter bis weit nach Warhol, die ihre eigenen Stilschulen begründet haben und Werke ihrer Schüler- oder Angestellten mit ihrem Namen gezeichnet haben, um die Autorenschaft der Idee des Bildes zu dokumentieren. Es enwickelte sich im Zuge der von den Meistern geführten Stilschulen ein “Epigonentum” -Bewunderer Meisters-, die seinen Stil zu seiner Zeit nachahmten und seinen guten Ruf mehrten. Ein absolut funktionsfähiges Modell zur Verbreitung und Mehrung des eigenen Ruhmes zu Zeiten, da es weder Zeitung und Fernsehen noch Internet gab. Die Zahl der Bilder, die ein Meister schaffen konnte, weren natürlich begrenzt- und so liegt es ja nahe, die Anzahl der Meisterwerke zu erhöhen, um eine größere Reichweite zu erfahren. Diese Tradition der epigonalen Stilschulen wirft nach heutigem Originalitätsbegriff in Expertenkreisen viele Fragen auf, auf die wiederum Expertenkommissionen Antworten suchen.Ein perfides Spiel, in dem sich Experten generieren und zu einem Filz aus Expertenexperten stiliseren. Vielleicht ist das auch schon wieder eine Kunstform, fragen wir Banksy. Die historische Qualität der Bilder wird in Frage gestellt, wenn die Autorenschaft nicht eindeutig klärbar ist- die Authentizität der Historizität spielt eine große Rolle. Aber das Wechselspiel der geistige Kräfte bleibt bestehen. Ich würde es nicht Stehlen nennen, eher paraphrasieren, Deine Bilder sind Paraphrasen, du interpretierst Monets Seerosen, das Gesehene wird zum Anlass für eigenen Kunst. Dies ist ein sehr vielschichtiges Thema und die Frage lohnt sich:
    Wie sehen deine Seerosen aus, die du malst, wenn du am seerosenbewachsen Teich stehst?
    Herzliche Grüße aus dem Rheinland von
    Silvia

    The interplay of spiritual forces

    That with the “stealing” in the copy-paste society a term that implies something charming that it originally did not. And the stealing of course considerably collides with the concept of originality. Banksy takes a Picasso painting over the name of the Picasso quote, there is something exhilarating, refreshing, but is not really new. Graffiti artists tag and retag, Arnuldf Rainer repainted all his life – and Banksy: Retag and painted over. New and origiginal is here:
    The interplay of spiritual forces.
    An Artist must be clear about the fact that he does not blindly developes as a fungus. It is a part of the artistic way with a master template to eventually beat in the bushes and to pursue at this point a very different artistic approach. (For example, I adore Emilie Preyer, Odd Nerdrum and Xenia Hausner) Against the point of view of the changed concept of originality in the course of today, namely, that the work must have been carried out independently and by hand by the artist, the tradition of painting from the Middle Ages until well after Warhol is that their own style schools have established and have drawn works of their students or employees with their name, to document the authorship of the idea of ​​the image. It hitech in the course of operations of the masters style schools “epigones” Amateur champion, who imitated his style in his time, and multiplied his reputation. An absolutely functional model for dissemination and The Addition of own fame at times, as there were neither newspaper and TV Internet. The number of images that could create a masterpiece, of course, were not limited and so it is indeed tempting to increase the number of masterpieces, to experience a greater range. This tradition of throws by today’s schools imitative style originality concept by experts on many issues, turn on the committees of experts .Perfidious game in which generates MetaExperts – a felt of expert professionals. Maybe this is already an art form, we´ll ask Banksy. The historic quality of the images is in question, if the authorship is not clearly explicable, the authenticity of the historicity plays a major role. But the interplay of spiritual forces remains. I would not call it stealing, but rather paraphrase, your pictures are paraphrases, you interpret Monet’s water lilies, which is seen as an opportunity for their own art. This is a very complex issue, and the question is worth:
    What are your water lilies like that you paint when you stand at the lily covered see?
    Greetings from the Rhineland of
    Silvia

Leave a comment